Fig Tree Bay!

Madde och jag har haft en underbar vecka på Cypern!

Resan startade fredagen 22 augusti. Vi tog bilen till Arlanda och ställde den på långtidsparkeringen. Checkade in och sen strosade vi runt bland taxfree-butikerna. En lunch på O'Learys fick det bli oxå!

Planet lyfte vid 17,50 och resan ner tog ca 4 timmar.

Vi landade vid 23-tiden lokal tid, och värmen slog emot oss. En knapp timmes transfer och sen var vi framme vid hotellet. Hett som i en bastu på rummet, men vi härdade ut utan AC den första natten. De resterande dagarna betalade vi 7 euro/dag för svalkan....

Vi fick en stor fin enrumslägenhet med utsikt mot en äng...

Vi var morgonpigga för det mesta och klev upp runt åtta- halvnio... Efter frukost blev det stranden, som bara låg ett kvarter ner från vårat hotell. Perfekt läge...

Första dagen hyrde vi solstolar och ett parasoll, men vi tyckte det var onödiga pengar,ca 75kr/dag, så vi gick och köpte ett eget parasoll för dryga hundringen.... Helt perfekt, för att bara ligga i solen orkade man inte långa stunder!

Man kom närmare vattnet oxå....

Man flöt som en kork i det salta vattnet....helt klart onödigt med luftmadrass ;)

När vi blev hungriga gick vi bara några få meter och köpte varsin varm sandwich och en kall öl!

Sen slappade man vidare på stranden eller i vattnet....

Det var runt 40 grader i luften och 30 i vattnet...

Sen kunde det bli ett dopp i poolen när vi kom "hem" till hotellet.

En morgon gick vi upp extra tidigt för att undvika värsta hettan. Vi hade bestämt dagen innan att vi skulle göra ett besök vid St Elias kapellet. Det ligger på en kulle och det är 175 trappsteg att klara av...

Grenarna på varenda buske var klädda med snören och andra fastknutna saker...

Sen blev det stranden igen...

Sista dagen fick vi checka ut kl 12 och transferbussen skulle inte hämta oss förrän 21,30, så vi låg vid poolen fram till utcheckningen och sen tog vi en promenad längs med havet. Vi hittade en egen liten vik där vi tog ett härligt svalkande dopp!

Sen fördrev vi em vid poolen. Vi hade tillgång till dusch och toalett, så efter vi hade gjort oss iordning gick vi ut en sväng och sen åt vi en trerätters middag vid vår hotellresturang.

Bussen kom ca 21,45 och när vi kom till Larnacas flygplats var det 31 grader varmt!

Lite shopping hann vi med och planet blev dessutom försenat en halvtimme...

Efter drygt fyra timmars flygning landade vi 04,36 på Arlanda...där var det endast 5 grader...BRRR!!!