grekisk delikatesspanna

4 port (kan aldrig va riktigt,måste va 8!!)

2 fläskfileer (ca 1kg)
1,8 kg potatis i klyftor
1 röd och 1 gul paprika, strimlade
1 gul lök, strimlad
3 tomater, skivade
1 burk fetaost i kuber

Marinad till fläskfilen:
3-4 pressade vitlöksklyftor
1-1 1/2 dl olivolja
1-1 1/2 tsk sambal oelek
2 msk soja

Kall sås:
4 dl turkisk youghurt
4 msk majonnäs
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk italiensk salladskrydda
lite pressad lime

Strimla fläskfileerna. Blanda ihop marinaden och lägg ner köttet.Ställ i kylskåp och låt marinrea över natten.

Smörj en långpanna och lägg i potatisklyftorna (ska täcka botten) Salta och ställ in i ugnen, 220 grader, i 10- 15 min.

Ta sen ur pannan och strö över fläskfilen och marinaden, paprikorna i strimlor, och löken i strimlor. Överst lägger du skivade tomater och fetaosten i små kuber. sätt in i ugnen igen, ca 35-40 min.

Blanda ihop den kalla såsen och bjud den tillsammans med en vanlig sallad till delikatesspannan.

Jag gjorde ju två långpannor med mat, så jag körde de i varmluftsugn, ca 195 grader. Det funkade jättebra! Lite vitlöksbröd till var inte fel heller....

Smaklig måltid!!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej igen!

Det låter jättegott! Tack för att du delar med dig av receptet. Det ska jag prova nån dag!

Ha det gött!

Maggan =)

2009-07-19 @ 00:36:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0