Förfest....

Idag har jag blivit firad, fast jag fyller egentligen år i morgon. Bättre att ha främmande på en söndag när man inte jobbar! Jag hittade ett recept på en pärontårta som jag knåpade ihop idag. Supergod och ganska enkel att göra. Man gör två olika fyllningar, den ena en päronmousse och den andra en After Eight-grädde...Smarrigt värre!
 
 
Jag bakade "mina" klassiska gelebröd igår kväll...
 
 
Ja nu har alla åkt hem till sitt och jag får plocka lite i köket. Jag fick fina tulpanbuketter och två olika presntkort! 
 
Tidigare idag gick jag på en promenad i det underbara vädret. Strax efter att jag tog den här bilden mötte vi en hund som Lovis inte tål och de började skälla åt varandra och det slutade med att jag for i backen... Jag skrek till för det gjorde ont och hundarna var galna...men tror ni att karl´n med den andra hunden gjorde nåt då? Nej han bara gick förbi som om inget hade hänt, fast hans hund var helt rabiat! Där låg jag som ett stök... Som tur var, gjorde jag inte illa mig.....
 
 
Som sagt vädret var kanon och när jag kom hem droppade det från taket :))
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej på dig! Jag har sökt internet runt efter recept på dessa kakor, gelebröd, det finns ingenstans att finna, bara en bild och den finns hos dig! =)
Du kan möjligtvis inte lägga ut receptet, eller maila det till mig?
Tacksam!

2015-10-28 @ 09:01:52
Postat av: Anonym

Hej, jag är också väldigt intresserad av receptet på dessa kakor.
Med vänlig hälsning, Jenny Eriksson

2016-08-09 @ 21:16:58
Postat av: Annika

Hejsan!
Detta recept är från en gammal ”Sju sorters kakor” från 1963..

Jag gör alltid dubbel sats mot vad det står i boken:

300g smör
1,5 dl socker
2 äggulor (spar äggvitorna)
2 tsk vaniljsocker
6,75 dl mjöl

Rör socker o smör poröst.Tillsätt äggulan och vaniljsockret.
Sist blandas mjölet i.
Forma degen till rullar som får ligga svalt ett tag, pensla därefter
dem med äggvita o rulla i pärlsocker.
Skär i ganska tjock skivor, gör en liten ”grop” i varje (jag brukar
vända uppochner på ett tsk-mått och trycka lätt)
Lägg gelé, som du först rört upp, i gropen.
Grädda 200-225 grader.
Glasera med florsocker utrört i mjölk!

Lycka till!
Mvh Annika

2016-08-09 @ 21:26:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0